Hvad ville resultatet være, hvis vi tænkte beskæftigelse bredt ind i forvaltningerne.
Det er rigtig spændende i øjeblikket, er at man fra regeringens side, begynder at kigge på, at det kunne gavne den enkelte kun, at have 1 plan og en kontaktperson ved mødet med ”systemet”.
Uddannelse og arbejde er en af de ting der fylder allermest i vores liv. Vi bruger alle vores børne og ungdoms år på, at blive forberedt til uddannelse og vores uddannelses tid til, at blive forberedt til arbejdsmarkedet.
Så hvad ville der ske, hvis vi tænkte beskæftigelsesperspektivet bredt ind i flere forvaltninger. Det kunne eks. være; sundhed, skole, handicap, børn og familie, økonomi og social - forvaltningerne. Kært barn har mange navne og alle forvaltninger er navngivet forskelligt i alle kommuner. Men grundprincippet i tanken.
Så har vi beskæftigelsesperspektivet med fra start, som en del af en plan, så tror vi, at der kan undgås mange blinde veje, frustrationer og nederlag for den enkelte.
Furesø og Halsnæs er godt i gang med at forsøge det : http://www.kl.dk/Menu---fallback/Tvargaende-borgerforlob-frigiver-raderum-og-sikrer-bedre-service-id242435/?n=1
Vita Mea tror, at vi i princippet ikke behøver, at lave de store ændringer organisatorisk, for vi har brug for specialisterne i hver deres forvaltninger. Vi har brug for, at der er nogen der er 100 % inde i lovgivningen på de områder som den enkelte skal bruge.
Det stiller til gengæld nogle rigtig høje krav til den kontaktperson der skal være indgangs vinklen og tovholder for den enkelte. Det stiller krav om stor nysgerrighed, empati, ydmyghed, at man skal være handlings orienteret og opsøgende samtidig med, at man tager ansvar og ikke giver op på, at finde en løsning.
Det stiller også krav om, at man ikke skal have for mange i sin portefølje, da det kræver tid at være opsøgende på vegne af andre, tage med til samtaler og støtte i det, der nu er behov for.
Men kan det så svare sig? - Ja, det er vi fuldstændig overbeviste om – og også det som begge kommuner referer til. Det giver smidigere forløb, tryggere borgere og kan også ses på bundlinjen i kommunen.

Er man røget ud af arbejdsmarkedet, snublet i livet eller blevet syg, så har det en kæmpe betydning for den enkelte og for dem omkring, når man ikke ved hvad fremtiden bringer.
Det påvirker vores samlever/ ægtefælle, som måske begynder at bekymre sig om fremtid, børnene, den andens helbred, økonomi, isolation m.m. Det kan betyde dårligere præstation på arbejde, mindre energi til at håndtere hverdagens udfordringer og for nogle ende med yderligere en sygemelding eller i værste fald skilsmisse.
Det påvirker i høj grad vores børn, som måske begynder at bekymre sig om mors eller fars helbred og fremtiden. Det kan betyde mindre energi og koncentration til at lære i skolen, mere fravær, isolation fra venner, dårligere karakterer og ondt i maven.
Der er også en gruppe, som af forskellige årsager er startet udenfor arbejdsmarkedet og har været en del af systemet hele livet, de har fortalt deres historier rigtig mange gange, til rigtig mange mennesker, men uden at lykkes i, at komme ind på arbejdsmarkedet.
Vi følger derfor spændt udviklingen og tænker det kunne være en rigtig god løsning i alle kommuner. At når den enkelte stifter bekendtskab med en af forvaltningerne; så får man tildelt en kontaktperson som bliver gennemgående og har det forkromede overblik. En kontaktperson som smidigt kan navigere rundt i forvaltningerne, som har inhouse kompetencer og kan få sat ting i gang når de skal i gang.
Det er altid den enkeltes ansvar at mestre eget liv, men kender man ikke sine valg eller muligheder, så skal man starte forfra hver gang, og så kan vejen igennem blive ekstra lang og med mange nederlag undervejs.
Og det er der slet ingen grund til, hvis det blot kræver, at vi som samfund, ryster posen og bruger alle de sindssyge gode erfaringer og kompetencer der allerede er rundt omkring.
Comments